Geboren in 1987, Kigali. In het werk van Sonia Niwemahoro geven de installaties de voorkeur aan eenvoudige structuren, discrete materialen (plakband, plastic), maar ook aanvoorwerpen uit het dagelijkse leven (een geneesmiddel, een stoel). Daarentegen legt de performance de nadruk op wat menselijk is en op onze ervaring als een non-machine. In de performance gaat het […]

Geboren in 1987, Kigali.

In het werk van Sonia Niwemahoro geven de installaties de voorkeur aan eenvoudige structuren, discrete materialen (plakband, plastic), maar ook aanvoorwerpen uit het dagelijkse leven (een geneesmiddel, een stoel).

Daarentegen legt de performance de nadruk op wat menselijk is en op onze ervaring als een non-machine. In de performance gaat het vaak om een opvolging van acties die toegepast worden op het lichaam, soms op de manier van een chemisch experiment, soms op de manier van een recept, een handleiding.

 Tussen deze twee polen bevindt zich de video : omdat deze het menselijke beklemtoont is ze nauw verbonden met de performance. Dankzij een beperkt aantal hulpmiddelen en een minimale enscenering, laat de video toe zich volop te concentreren op het beeld in actie.

---