Né en 1979, Belgique

Bio

Liesbeth Marit maakt films die de innerlijke wereld van de protagonist oproepen. Ze werkt met een gestileerde beeldtaal, in een associatieve en raadselachtige verhaalstijl. In haar laatste productie ‘YURI and the frustration of our ponies’ treden ook het gesproken woord en het verhaal an sich naar de voorgrond.

Oorspronkelijk startte ze met schilderkunst aan de Hogeschool Sint-Lukas te Brussel.Met shots als tableaux vivants blijft deze studie voelbaar.

Al snel week het stilstaande beeld uit de schildersstudie voor ruimtelijke installaties waar de beleving van de toeschouwer centraal staat.

Na de zintuiglijke installaties volgen foto’s, objecten en enkele performances.

Maar nu gaat haar aandacht hoofdzakelijk naar film.

De keuze voor het tragere tempo en de lange takes sluit aan bij haar zoektocht naar de betekenis van herinnering. Marit ziet dit als het verhalen-mechanisme van ons geheugen. Het leven wordt beleefd, ervaringen opgeslagen, herbeleefd en opnieuw -gewijzigd-geregistreerd. We zijn onderhevig aan de organische vormen van onze verhalencyclus.

Het werk van Marit presenteert zich vooral als een beweging naar binnen. Hoe als een vrij mens te leven in het nu, als het verleden steeds weer de kop opsteekt – dat stelt het werk aan de orde. Het kijken wordt een introspectieve handeling. De films drukken de diversiteit van het alledaagse uit, met persoonlijke crisissen en loutering. Een spiegel van oprechte zelf-beleving.

Liesbeth Marit  studeerde aan de Hogeschool Sint-Lukas Brussel en het HISK te Gent.  Haar werken werden o.a. getoond in De Markten (Brussel), Vooruit (Gent), en De Brakke Grond (Amsterdam).

Ze was artist in residence in Recyclart, WIELS en Isola Comacina (Italië).

---